احتمال بستری افراد سیاه پوست مبتلا به دیابت نوع 1 و COVID-19 در بیمارستان به دلیل کتواسیدوز دیابتی چهار برابر بیشتر است

7  ژانویه 2021 - بر اساس مطالعه ی جدید منتشر شده در مجله ی انجمن غدد درون ریز "Clinical Endocrinology & Metabolism"، افراد سیاه پوست و اسپانیایی تبار مبتلا به COVID-19 و دیابت، بیشتر از افراد سفید پوست می میرند یا دچار عوارض جدی می شوند.

نابرابری های سلامت به وضعیت نابرابر بهداشتی یا مراقبت های بهداشتی بین گروههای مختلف افراد به دلیل تفاوت در زمینه، صفات جسمی یا محیطی آنها اشاره دارد. این اختلافات شامل نژاد / قومیت، کشور مبدا، جنس، درآمد و از کارافتادگی(نقص عضو) است. اقلیت ها به طور نامتناسبی تحت تأثیر دیابت وCOVID-19  قرار دارند و به احتمال زیاد دچار عوارض جدی مانند کتواسیدوز دیابتی[1] می شوند.

دکترOsagie Ebekozien ، نویسنده ی این مطالعه از موسسه ی غیر انتفاعی the T1D Exchange در بوستن، ماساچوست، گفت: این اولین مطالعه ی بزرگ برای بررسی نابرابری های نژادی-قومی برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و COVID-19 است که توسط نژادپرستی ساختاری و سیستمیک ایجاد می شود. ما گروه متنوعی از بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 را بررسی کردیم و دریافتیم که به طور قابل توجهی خطر ابتلا به عواقب بدتر برای بیماران سیاه پوست و اسپانیایی تبار مبتلا به COVID-19 و دیابت، بالاتر از سفیدپوستان است.

محققان داده های 180 فرد مبتلا به دیابت نوع 1 و COVID-19 را از 52 سایت بالینی در ایالات متحده تجزیه و تحلیل کردند. این مطالعه نشان داد که بیماران سیاه پوست چهار برابر بیشتر از سفید پوستان در به دلیل کتواسیدوز دیابتی در بیمارستان بستری شده اند. همچنین بیماران سیاه پوست و اسپانیایی تبار کمتر از فناوریهای دیابت مانند دستگاه های اندازه گیری مداوم قند خون (CGM) و پمپ های انسولین استفاده می کنند و وضعیت کنترل قند خون آنها نسبت به بیماران سفید پوست( قفقازی) بدتر است.

دکتر Ebekozien، گفت: یافته های ما از نابرابری های قابل توجه و مهمی خبر می دهد که نیاز به مداخلات فوری و هدفمند، از جمله اقدامات مناسب آگاهی از كتواسیدوز دیابتی، افزایش پوشش دستگاه های نظارت مداوم بر قند خون برای بیماران اقلیت و مشارکت ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی در یك سازمان "همکاری بهبود كیفیت[2]" دارد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-01-black-people-diabetes-covid-hospitalized.html

 



[1]شرایطی که هنگام تولید مقادیر بالای اسیدهای خون در بدن ایجاد می شود

[2]Quality Improvement Collaborative= سازمانی است که متشکل از ذینفعان بهداشتی - پزشکان ، بیمارستان ها ، ارائه دهندگان خدمات بهداشتی درمانی مرتبط ، مدیران ، پرداخت کنندگان و سازمان های مربوط به مراقبت های بهداشتی است - که هدف آن بهبود عملکرد در یک معیار کیفی مشخص یا مجموعه ای از معیارها است.